Aug 4, 2010

~~

Bismillahi walhamdulillah

Ya Allah, mohon perlindungan dari rasa marah yang membinasakan.

Mari kita bercerita tentang sikap manusia. MANUSIA. Jadi sikap saya tak terkecuali.

Kita tak selesa bila orang buat sesuatu yang mereka cakap tapi tak buat. Kan? Saya yakin seantero dunia ini tak suka sikap itu. Semua orang akan mengakui sikap itulah yang paling mereka benci. Semua orang begitu. Allah pun tawarkan kemurkaan yang besar pada manusia yang begini.

Realitinya, yakinkah kita yang membenci sikap ini suci dan bersih darinya?

Sukarnya keadaan bila mata hati mula tidak teliti melihat salah sendiri . Sukar lagi bila mata zahir seenaknya menghukum orang sesuka rasa. Tapi bila orang melakukan yang sama pada kita, terus lantang ‘menengking’ dengan bahasa internet yang tak bersuara dan bernada ini macam-macam. Lagaknya yang salah itu dosanya mutlak takkan terampun oleh Allah yang Maha Pengampun.

Wahai diri, mari insafi kelemahan ini. Mari muhasabah. Tiada manusia yang sempurna. Semuanya tertakluk pada kesalahan. Kamu pun sama. Saya tak terkecuali.

Mari kita belajar tekan butang ‘PAUSE’ sebelum menghambur rasa. Supaya yang mendengar tidak keterlaluan sakitnya. Dan kita, sesalnya tidak berganda2. Paling penting Allah tidak murka pada cara kita hamburkan rasa.

Saya sering gagal. Kamu pun begitu kan? Tapi mari kita cuba lagi. InshaAllah, Allah akan bantu.

Untuk suatu nasihat yang ikhlas pada kita, jika ia benar menjaga diri kita agama kita marilah kita pejam mata seketika untuk khilaf si pemberi. Hanya seketika. Ya, mungkin terlintas begini.
“ Macam dia baik sangat! Kenapa aku je sering dipersalahkan? Orang lain tu buatlah apa2 sahaja takde pulak disalahkan.”

Astaghfirullah. Mari kita pohon kekuatan dan perlindungan dari Allah untuk lintasan hati sebegini.

Adakah dengan rasa itu kita menidakkan teguran dari Allah? Kita menidakkan peluang yang hakikatnya Allah beri untuk kita jadi lebih baik? Hidup ini medan tarbiyah dari Allah. Dan nasihat serta teguran itu boleh datang dari mulut sang pemabuk pun..

Wahai saya,
Jangan terlalu cepat menghukum. Jangan terlalu pantas mengekspresikan hukuman. Kelak nanti sempit ruang untuk kita betulkan keadaan.

Kalau kamu buat sesuatu ada alasan yang kamu tidak ingin orang tahu, begitu juga orang lain. Kita sama. Mari kita layan orang sebagaimana kamu ingin dilayan. Mari sayang orang sebagaimana kamu ingin disayangi. Tolonglah diri!

Kalau kita nak orang tegur salah kita beradab, kita jangan ‘menjerit’ tegur salah orang.

Kalau bagi kita buku merah itu isu besar dalam hidup kita, jangan lupa yang mungkin itu hanya isu picisan hidup mereka.

Kalau kipas dinding itu isu kecil hidup kita jangan lupa yang mungkin kipas dinding itulah nyawa hidup mati mereka.

Bersuara salah tak bersuara pun susah.Ya, memang! Kerna bersuara ada caranya. Rasulullah yang ajar kita semua bukan? Bukan saya sesedapnya reka. Bersuara ada adabnya.

Berdiam diri pun salah. Ya, memang! Kerna tak sampai mesej. Dia akan terusan buat salah. Memang salah kalau kita diamkan. Tapi ada masanya kita perlu diam.

Bila mahu diam? Bila mahu bersuara? Mari kita tengok cuaca. Kalau cuaca panas bolehlah kita jemur pakaian. Tapi kalau tengah ribut taufan janganlah. Kita tahu bukan? Sandarkan pada diri kita juga.

Nasihat yang baik disampaikan pada waktu yang baik inshaAllah akan dapat respons yang baik. Tapi kalau pun tak dapat respons yang baik, mungkin tu kifarah dosa kita yang menggunung atau Allah nak tambah pahala dan redhaNya.

Kamu kata lepas maafkan kamu lupa. Tapi setiap kali terjadi apa-apa kamu akan ulang2 sehingga sukar untuk nampak kebaikan si pelaku. Silapnya di mana? Sukakah kamu kalau setiap kali kamu buat saya sedih, saya ulang sebut perangai2 kamu yang saya tak suka sejak saya kenal kamu sedang saya tahu kamu sudah berubah? Suka kah?tidak bukan? Jadi,saya serah konklusi pada kamu sendiri.

Benar.Kamu punya hak untuk rasa apa sahaja.

Saya juga punya hak itu.

Dia pun ada hak itu.

Tapi kadang2 hidup ini lebih indah bila kita ketepikan sebentar tentang HAK itu tapi kita kembali ke kerusi pemberi. Banyak bercakap tentang HAK bagi saya buat hidup ni tak ubah macam satu pertandingan yang menyakitkan.. Saya penat begitu. Kamu?



Sesiapa sahaja boleh interpretasi dengan berbeza. Itu luar kawalan saya.




Ya Allah,ampunkan aq dan sahabat2ku atas segala dosa-dosa yang sengaja mahupun tidak. KAU maha mengetahui atas segala sesuatu..



~ Ramadhan makin mendekat. Mari sediakan diri untuk dibasuh.

5 comments:

fatimah said...

"Banyak bercakap tentang HAK bagi saya buat hidup ni tak ubah macam satu pertandingan yang menyakitkan"

sgt benar! =)

aen_aisyah said...

kak. aen sudah complete kan pakej percutian ini. pulut durian + manggis 10kg + kek + pantai + ....
adakah? huu~

fatimah said...

heheh..anda memg terbaik.sy x berkesempatan.apakandaya.huuhu..
tapi masih mengharapkan kek coklat anda yg sedap itu...its my birthday,remember? ;P

aen_aisyah said...

wawa.. kita qadha wat nti raya la neh.tak dam dah nak bl8 ni.hu

aen_aisyah said...
This comment has been removed by the author.