May 28, 2009



.:Dengan ILMU hidup menjadi mudah :.








.: Dengan SENI hidup menjadi indah :.








.: Dengan IMAN hidup menjadi terarah :.




May 24, 2009

hati..jangan buta!

sering laku yang buta
dituntun hati yang berkusta
laratnya merebak ke serata meruap
laku yang buta
ubatnya hati nan celik
hati yang berkusta
penawarnya iman yang mendidik..

Terbang..

terasa ingin terbang..
cari burung buat teman..
mari..



sedia ya..



mari terus..



terbang.



terus tinggi..


lagi tinggi..



aman benar ya Allah..


mana burung itu?
janjinya di sini..
mungkir barangkali.
moga tidak di lain kali..


aku wajar pulang..
sebelum senja usang..
jumpa lagi.mungkin.


aku harus kembali.
walau ada janji
yang TAK ditepati



jangan LENGAH lagi..
baliklah..


selamat.semuanya..




alhamdulillah 'ala kulli halin wa ni'mah...

p/s :

~ foto adalah sekadarnya.tidak seenak yang diambil oleh kamera yang meriah.anyway,tq in advance to kak.hehe.rompakan kamera tak bersenjata.tengah meng'imagine'kan view dari atas powered paraglider tu lau di amek oleh sis azah @ bro awe @ bro ucop @ bro jamil dan seangkatan dengannya.hu.msti besh..eh arep pun.hehe.credits to pak cik soh=)

~ ada hari kaki pijak ke tanah bumi.seringnya begitu. ada hari tangan gapai awan. kekadang tidak selalu. akan ada hari jasad tertanam jauh ke bumi. roh terangkat naik.bebas mencari Rabb.itu pasti tiada ragu..Damba kami husnul khatimah..ya Ghaffur ya Allah~

May 21, 2009

Hujan itu..

Hujan itu..
Dia sangka membilas
Lekit khianatnya sedekad lalu

Dia sangka mencair
Sisa dendamnya yang berbaki

Dia sangka menyingkir
Leceran dosa mudanya

Yang benar

Hujan itu

Rintiknya melebat
Membasuh luka lama

Makin melebat
Menghadir bilah insaf

Makin makin melebat
Menambah isipadu taqwa

Orang tua itu
Membilang waktu
Tadi masih terngiang
Kokokan ayam dinihari hidupnya
Kini senja menjelang sudah

Orang tua itu
Mula dihiris bimbang
Saat rebah belakang
Adakah rohnya diragut atau dijemput
Bimbang libasan mungkar nakir

Orang tua itu
Ditetak sesal
Direnggut kesal..

Ahad
2101 pm
170509

Hari yang berlalu~

Aku dibelah ragu
Apa benar tari itu
Andai ku tiru
Kan berseni gemalainya

Aku diracik pilu
Luka bucu dahinya
Duka aku sedalamnya


Cukuplah ia menitis
DIA tidak pernah tiada~

di situ

10.17 pm

210509

May 20, 2009

....?


~life is always like that..

May 16, 2009

Tenang itu di hati

Bismillahirrahmanirrahim..
Malam jumaat lepas, saya sempat menonton forum perdana ehwal islam.walaupun bukan dari awal. He.Dah round yang nak ke akhir2 da. Teringat wktu dulu waktu kecik2 macam tertunggu2 pula malam jumaat sebab nak tengok rancangan tu.waktu tu zaman dr masyitah tak masuk parlimen ag,zaman ustz ridhuan tee,ust badrul amin,ust Ibrahim tuan man,ust noh gadot dan seangkatan dengannya. Bukan rancangan itu sebenrnya yang sy nak kongsikan.hu.tp input tajuk malam tu. Tajuknye pasal zikrullah..

Sy tak ingat exactly semua yg sy dengar tp secara keseluruhannya ada beberapa kesimpulan.

~ Zikrullah merupakan terapi rohani. Sangat menenagkan. Lazimilah mengingati Allah dalam semua keadaan. Bukan setakat bismillah sewaktu suap makanan tetapi juga Alhamdulillah di waktu basuh tangan.Tidak setakat bertaawwuz sebelum melangkah ke bilik air tapi juga memanjatkan hamdallah seusai urusan kerna menghilangkan penyakit dan sebagainya.

~ melatih diri untuk berzikrullah. Kata seorang panel, apa sahaja yang terkandung kalimah ALLAH. Subhanallah Alhamdulillah allahuakbar sebagai contoh even Allah sahaja pun dikira zikrullah.Beliau menambah moga2 saat melihat sesuatu yang indah perkataan yang pertama keluar bukan lah..”fuyoo..cantik seyh..” atau “waa..cantek siot” dan sebagainya..tetapi subhanallah indahNya ciptaan Allah.tak terucap di mulut mungkin ada maafnya tapi tak terungkap di hati sangat banyak pincangnya di hati kita sebagai muslim dan inshaAllah mukmin..




Kadang2 ada pendapat “ala..de tu nampak je camtu hati de baek..”. Mengolah ceramah seorang ustaz mengenai pendapat sebegini, hati memang milik Allah untuk dihakimi dan diuji tapi zahirnya hati ni kalau pincang akan terjemahkan perilaku yang songsang.Bukankah ia raja pada jasad. Baik seketul itu baik lah seluruh jasad dan sebaliknya. Kayu yang bengkok takkan hasilkan bayang2 yang lurus.Maka di sini lah peranan zikrullah. Menjaga hati dari mati dan dimatikan yang seterusnya hilang rasa sedih saat ketinggalan untuk berbuat kebaikan dan tiada kesal saat berbuat kemungkaran dan dosa. Bahaya bukan? Zikrullah akan membuat hati tertaut dengan amal kebaikan lantaran melaziminya akan membuahkan rasa rindu pada Pencipta. Terus tangan tidak berat menghulur sedeqah kaki ringan ke masjid dan hati bergetar langsung mendengar peringatan dari ayat-ayat cintaNYA. Nyata itulah kepentingan zikrullah..ketahuilah dengan mengingati Allah hati-hati akan menjadi tenang..

Menyeru diri sendiri dan kawan2, mari kita lazimi yang satu ini! Janji Allah itu pasti~


“..Allah, aku berlindung dari kata yang tidak ku kota..”

p/s :
Untuk dia yang resah, moga tenang2 selalu.Allah bersama.DIa ada.melihat segala..

May 13, 2009

Snada- demi matahari

video

~ Demi Dia yang membolak balik hati hamba yang lemah, pegangi kami dari tersungkur dalam lembah dosa..ameen.

May 8, 2009

seorang guru yang kembali~

bismillahirrahmanirrahim...

sebentar tadi sy mendapat sms dari teman sekelas tingkatan 5 di maahad dahulu..

salam,sedekahkan alFatihah untuk cgu zainun yg bru shj kembali ke rahmatullah.semoga Allah tempatkan Allahyarhamah di kalangan ahli syurga dan org yg beriman..ameen.

kelu.tiada perkataan yang ingin berebut keluar seperti selalu.cikgu zainun.cikgu BM kesayangan saya merangkap guru kokurikulum yang sgt dedikasi dan baik hati..terlalu banyak kenangan peribadi sy dgn cgu..biarlah.biar ia hanya berputar di kotak ingatan ini..terus dan terus.. T.T

walaupun tak sempat ucap selamat hari guru tahun ni, cgu tetap cgu yang hebat di hati kami sampai bila2..........T.T

Ya Allah,

tempatkanlah allahyarhamah bonda kami ini dalam kalangan hambaMU yang beriman dan bertaqwa..

ameen.......

~alFatihah..

bismikallahumma ahya wa amut..=)

tika pena ini ku tarikan
buntu menjejak
segenap simpang di benak
menyekat
terbejat
sukar benar menumpu fikir
kala tubir mata ngilu
meneliti helai ke ratus yang lima
anak mata meronta
damba kelopak
mencipta gelap
malap...
sudut itu
glenview
1150pm
april '09

May 6, 2009

Prinsip air mutlak~

Air mutlak. Suci lagi menyucikan.

Saya teringat zaman sekolah rendah dulu. Waktu itu, kelas fardhu ain (he.ada anak jiran baya 5,6 tahun waktu tu bertanya kenapa fardhu ain, bukan fardhu Fatimah or fardhu angah..hehe)di hujung minggu.

Antara dialog dalam kelas seawal kelas bermula..

Ustazah: Air sirap boleh buat wudhu’ tak?

Murid : TAK BOLEH!!!

Ustazah : tapi air sirap suci kan? Boleh minum kan? (cuba menduga keyakinan semua)

Ada yang diam tanda berfikir.berkerut2 procerus mencari rasional.ada yang terduga telah berubah pegangan.walaupun tanpa sandaran.ada yang tiada jawapan.ada juga yang menjawab..

Murid : ustazah, nati belengah..semut ketik gak..( nanti melekit..semut gigit.hehe)

Ustazah menggeleng sambil menahan gelak..

Ustazah : bukan..air sirap memang suci untuk diminum.tapi tidak menyucikan..untuk berwudhu’ kita kena guna air mutlak..sebab ia suci lagi menyucikan..

Murid : OOoooo…hehe.

Ustazah : Siapa tahu jenis2 air mutlak?

Murid A : Air paip ...kat surau ada air paip wat amek wudhu’.


Ustazah :betul jugak tu. Tapi air mutlak ada 7 jenis..siapa nak jawab..

Diam semuanya..tunduk taat.he.mengharap ustazah tidak memanggil nama2 kami untuk menjawab.Ustazah yang maklum akan ketidakmakluman anak muridnya yang comel2 itu terus mencapai kapur.Biar papan hijau ini yang berbicara.ceh.

Jenis-jenis air mutlak

1. Air hujan
2. Air perigi atau telaga
3. Air laut
4. Air sungai
5. Air mata air
6. Air salji
7. Air embun

Anak murid yang masih mutlak bersih hatinya itu menyalin ke buku latihan coklat itu taat. Kelas terus berjalan...hingga bunyi loceng yang dinantikan. Aiskrim pom..yeye..

Waktu itu, saya tidak terlalu menghargai ilmu ini.ilmu air mutlak.kerna setiap kali wudhu’ tidak perlu mencari air sungai kah laut kah hatta embunkah utk berwudhu’.air paip kn ada.tapi prinsip air mutlak itu indah benar.SUCI LAGI MENYUCIKAN.

Analogi.orang itu indah benar kalau baik dan mem’baik’kan orang lain. Tidak cukup dia yang baik tapi meyebabkan orang lain menjadi baik. Tidak cukup dia yang berilmu tapi cuba mebuat orang lain sama2 tahu.bukan sahaja dia yang beriman tapi semampunya berusaha menjadi asbab meningkatnya keimanan orang di sekeliling. Kheyrunnas man yanfa’unnas. Alhadith.Sebaik2 manusia adalah yang memberi manfaat kepad orang lain. Satu lagi yang selalu kita dengar hadithnya..kheyrukum man ta’allamal quran wa’allimhu.Sebaik kamu adalah orang yang belajar alQuran dan mengajarkannya.

Kesimpulannya, segala apa yang yang ada dan berlaku disekeliling kita sama2 kita ambil manfaat dan berfikir akan hikmahnya.even keberadaan AIR MUTLAK.em.sering Allah tegaskan dalam alQuran ..Afala ta’qilun.afala tatafakkarun..jadi,wajib kita menyeru diri sendiri dan orang lain ke arah kebaikan ini.em.

Selalunya sindrom kita pada hari ini termasuk yg menimpa sy..”Alaa.aq pun tak baik nak ajak orang konon..” “biarlah,dia da besa.skul agama jugak pun dulu.masing2 ada ego sendiri..” “tak mungkin kita akan kembali ke zaman tulus mcm wktu fardhu ain dlu..semua da besar..”..hehe.macam tulah lbh kurang keluhan2 nya.

Tapi sahabat2 yang dirahmati Allah..hidup kita kat dunia ni persinggahan je.tak lama pun.bulan lepas mak sedara kat kampung meninggal,2 minggu lepas jiran belakang rumah pulak kembali kerahmatullah..semalam ustazah sebelah rumah accident dijemput mengadapNya dlm perjalanan ke hospital..lepas sorang2 orang di sekeliling kita.kita bila? Jap g ke? Pas ni ke?esok? lusa? Atau seusai entry ini diposkan? Jadi serasanya bertahankah ego itu?sampai ke mana ye hendak dibawa? Sampai talkin dibacakan kah? Em.peringatan untuk diri yang lemah ini juga.


Sama2 kita melazimi menda kecik yang kita mampu buat demi meraih redhaNya.bermanis muka dengan saudara dan sahabat2 kita pum dikira kebaikan.tak mampu nak bersedekah dek biasiswa JPA pun hamper kekeringan..tak mengapa kita masih ada nikmat wajah yang indah.he.definisi indah terserah.hu.tapi selagi bibir leh menguntum senyum ikhlas masih merias wajah..mari..mari kita senyum seikhlasnya.tanda syukur nikmat wajah sempurna.alhamdulillah.tak diuji dengan cleft palate ke cleft lip ke strok ke.em.

Firman Allah yang bermaksud :

“ Tiada kebaikan dalam kebanyakan bisikan-bisikan kecuali bisikan daripada orang yang menyuruh(manusia) untuk bersedekah atau membuat kebaikan dan ketaatan atau memperbaiki hubungan antara manusia. Barangsiapa yang melakukan hal itu kerana mengharapkan keredhaan Allah, nescaya kelak Kami akan berikan padanya pahala yang besar.”


Surah Annisa’ : 114

Jauh benar menyimpang dari kisah air mutlak sy.hehe..btw, moga bermanfaat! Jadilah baik! Lillahitaala..


Air mutlak..suci lagi menyucikan..=) (mcm iklan safi lak..hee)

May 4, 2009

Janjiku terlunas sudah=)

Ratna pelangi sore itu
Ada riak wewajah yang ku rindu
Lakarannya indah
Seindah ukhuwah yang tertaut..
Infiniti syukur yang berpaut..



Ku lantas melontar ingatan
Di jalur warna pertama
Merah semangatnya membakar
Membara pantas
Pantas jua tersimbah salju
Namun tekadnya ampuh
Mencipta kagum
Di lubuk hatiku

Seorang dia ini
Uniknya pada tingkah yang jujur
Terjalur tulus pada Tuhan
Telus pada teman
Kadang langkah emosinya meninggalkan logik setapak dibelakang
Tapi sedarnya selalu meranum di bucu ujaran

Sering jua
Dia menjamah hatiku
Meramas dengan mesra berpanjangan

Sejalur hijau itu
Menenggelamkan daku
Dalam merdu suaranya
Dalam hikmah bicaranya
Saat hatiku bersenandung melankolik
Dia alunkan irama mengingati Tuhan
Dia lagukan tabah tuk ku redah kehidupan
Abstrak lirik gubahannya
Merenjis teguh padaku
Terus membutuh..

Sesekali..
Ku susuri plot hidupnya
Likunya tidak sedikit
Namun sabarnya membukit
Cubaan yang menduga
Kadang memaksa air matanya
Mengalir ke sungai nil
Tapi sujudnya berlama
Tanda qada’ qadar selamanya diimani…

Benakku berhembus ke jalur biru
Memimpin aku mengingat dia
Betapa Allah maha kurnia
Panjang tangannya menghulur budi
Tanpa pinta balasan

Dia ini
Seumpama namanya
Menyebar bauan indah kalangan teman
Sedalam makna nama pilihan ayahada
Bauan syurga impian sekalian hamba
Lazim tuk lidahnya kelu
Tatkala aku menghambur keluh
Namun sifatnya mendengar
lantas jemarinya erat menggenggam
aku tenang .. dia senang ..
Dia ini
Tekun menggalas amanat bonda
Bersungguhan menuju puncak
Mengejar bahagia di sana
Dalam redha keduanya..

Langkah benakku pantas ke jalur ungu
Aku kelelahan
Dalam mencongak budinya
Kala sukar menyadung langkah hidupku
Hulurannya pertama menuntun
Namun ku tak pasti
Saat titis pertama air matanya
Tanganku kah pertama yang menyeka
Sebak melemaskan dadaku
Dek kegagalan itu..

Dengarkan aku bercerita
Tentang dia yang seorang ini..

Dia ini
Terlalu indah
Untukku terjemahkan dengan bait puisi
Hanya Allah saksi murni hati
Maslahah teman sering dalam dacing hidupnya
Tidak dia benarkan memberat ke arahnya
Dia senang sahaja memetik bulan
Untuk teman yang kesempitan
Dia bisa sahaja
Menganyam bantu pada yang perlu

Andai kumampu menahan cubaan
Yang terusan menduga hati mulusnya
Pintalah apa sahaja dariku
Hatta hatiku yang sekeping ini untuk mengganti
Nescaya dengan izinNYa
Tiada pernah keberatan tuk ku beri
Namun ku akur
hikmah ketetapan Ilahi
UjianNYA tanda kasih
Hadirnya bukan tuk melemah
Hanya akal yang dilangkaui gagal menterjemah
Dia menjadi insan terpilih
Tuk merasa manis iman
Saat musibah kunjung bersilih

Yang tabah..
Adalah dia..






Ya Allah,
Aku kasih benar pada teman-temanku ini
Namun ku tahu kasihku pada mereka
Hanyalah
Ibarat sebutir pasir diSahara
Setitis air di telaga zamzam
Andai dibanding kasihMU pada mereka
Lantas..
Dinihari ini menjadi saksi
Tulus doaku untuk mereka
KAU dakaplah mereka berpanjangan dalam belasMU
Alirkan kehidupan mereka ke laut redha
Kurniakan mereka nasuha yang didamba
Kerna KAUlah yang terbaik
Menjaga tiap degup iman mereka
KAU jadikanlah ukhuwah ini saksi taat kami
Di hari tiada bumbung selamat
Melainkan bumbung rahmatMU

Terima kasih teman
Terima kasih sahabat..
Untuk sejauh ukhuwah ini bertatih..

Andai aku rebah
Jangan kalian turut lemah
Kerna ku harap pautan kalian memapah…

~Moga kita sentiasa dalam redhaNYA..




erk.. ni gambar zaman muda2..hehe.zmn tak berkesedaran memboikot ag..hehe..



Aen aisyah
Glenview
300409
0445 am

=)

Bismillahirrahmanirrahim..

hu.Lama benar tidak ku jenguk blog ini.he.Sudah berlalang dan bersawang rupanya..ke baru berhabuk bak kata arep.he.em.saat ni sy dah pun kat kelantan.senang dan tenang sungguh rasanya dah sampai rumah.banyak tul halangan nak balik..heh.
tiba2 cuti ni sy kekeringan idea.heh.waktu kalut2 exam hari tu idea mencurah2 tapi kekeringan masa lak..apepun inshaAllah kita manfaatkan lah blog yang ada ni.

tak terlambat rasanya nak ucap tahniah pada kawan2 year 2 yang amek result baru2 ni..MABRUK,kawan2!! Moga kejayaan ni jadi alat utk kita rapat lagi pdNya..terima kasih utk bantuan n sokongan yang besh. tak lupa pada semua yang mendoakan.especially kwn2 studi grup yang meriah ..aiman.alia.anisza.afwan.akmal.arep.amin..kite kena sema....NGAT!he.
hanya Allah mampu balas sumenye..Alhamdulillah 'ala kulli halin wani'mah.
kita nantikan cabaran yang lebih hebat dan seronok di year 3 dan pandan mewah ;)..hu.mira n rai da tak sabar jumpa prof kannan tu..he..

secebis bingkisan untuk yang diingati..

Hadir ujian bukan untuk melemah..
Bahkan kasih sayangNya melampaui keterbatasan akal untuk diterjemah
kuatlah menjadi insan terpilih
yang bisa merasa manis iman
kala musibah bersilih..


~doa dan sokongan kami semua bersama..Chayok2!! Allah ma'ana..