May 6, 2009

Prinsip air mutlak~

Air mutlak. Suci lagi menyucikan.

Saya teringat zaman sekolah rendah dulu. Waktu itu, kelas fardhu ain (he.ada anak jiran baya 5,6 tahun waktu tu bertanya kenapa fardhu ain, bukan fardhu Fatimah or fardhu angah..hehe)di hujung minggu.

Antara dialog dalam kelas seawal kelas bermula..

Ustazah: Air sirap boleh buat wudhu’ tak?

Murid : TAK BOLEH!!!

Ustazah : tapi air sirap suci kan? Boleh minum kan? (cuba menduga keyakinan semua)

Ada yang diam tanda berfikir.berkerut2 procerus mencari rasional.ada yang terduga telah berubah pegangan.walaupun tanpa sandaran.ada yang tiada jawapan.ada juga yang menjawab..

Murid : ustazah, nati belengah..semut ketik gak..( nanti melekit..semut gigit.hehe)

Ustazah menggeleng sambil menahan gelak..

Ustazah : bukan..air sirap memang suci untuk diminum.tapi tidak menyucikan..untuk berwudhu’ kita kena guna air mutlak..sebab ia suci lagi menyucikan..

Murid : OOoooo…hehe.

Ustazah : Siapa tahu jenis2 air mutlak?

Murid A : Air paip ...kat surau ada air paip wat amek wudhu’.


Ustazah :betul jugak tu. Tapi air mutlak ada 7 jenis..siapa nak jawab..

Diam semuanya..tunduk taat.he.mengharap ustazah tidak memanggil nama2 kami untuk menjawab.Ustazah yang maklum akan ketidakmakluman anak muridnya yang comel2 itu terus mencapai kapur.Biar papan hijau ini yang berbicara.ceh.

Jenis-jenis air mutlak

1. Air hujan
2. Air perigi atau telaga
3. Air laut
4. Air sungai
5. Air mata air
6. Air salji
7. Air embun

Anak murid yang masih mutlak bersih hatinya itu menyalin ke buku latihan coklat itu taat. Kelas terus berjalan...hingga bunyi loceng yang dinantikan. Aiskrim pom..yeye..

Waktu itu, saya tidak terlalu menghargai ilmu ini.ilmu air mutlak.kerna setiap kali wudhu’ tidak perlu mencari air sungai kah laut kah hatta embunkah utk berwudhu’.air paip kn ada.tapi prinsip air mutlak itu indah benar.SUCI LAGI MENYUCIKAN.

Analogi.orang itu indah benar kalau baik dan mem’baik’kan orang lain. Tidak cukup dia yang baik tapi meyebabkan orang lain menjadi baik. Tidak cukup dia yang berilmu tapi cuba mebuat orang lain sama2 tahu.bukan sahaja dia yang beriman tapi semampunya berusaha menjadi asbab meningkatnya keimanan orang di sekeliling. Kheyrunnas man yanfa’unnas. Alhadith.Sebaik2 manusia adalah yang memberi manfaat kepad orang lain. Satu lagi yang selalu kita dengar hadithnya..kheyrukum man ta’allamal quran wa’allimhu.Sebaik kamu adalah orang yang belajar alQuran dan mengajarkannya.

Kesimpulannya, segala apa yang yang ada dan berlaku disekeliling kita sama2 kita ambil manfaat dan berfikir akan hikmahnya.even keberadaan AIR MUTLAK.em.sering Allah tegaskan dalam alQuran ..Afala ta’qilun.afala tatafakkarun..jadi,wajib kita menyeru diri sendiri dan orang lain ke arah kebaikan ini.em.

Selalunya sindrom kita pada hari ini termasuk yg menimpa sy..”Alaa.aq pun tak baik nak ajak orang konon..” “biarlah,dia da besa.skul agama jugak pun dulu.masing2 ada ego sendiri..” “tak mungkin kita akan kembali ke zaman tulus mcm wktu fardhu ain dlu..semua da besar..”..hehe.macam tulah lbh kurang keluhan2 nya.

Tapi sahabat2 yang dirahmati Allah..hidup kita kat dunia ni persinggahan je.tak lama pun.bulan lepas mak sedara kat kampung meninggal,2 minggu lepas jiran belakang rumah pulak kembali kerahmatullah..semalam ustazah sebelah rumah accident dijemput mengadapNya dlm perjalanan ke hospital..lepas sorang2 orang di sekeliling kita.kita bila? Jap g ke? Pas ni ke?esok? lusa? Atau seusai entry ini diposkan? Jadi serasanya bertahankah ego itu?sampai ke mana ye hendak dibawa? Sampai talkin dibacakan kah? Em.peringatan untuk diri yang lemah ini juga.


Sama2 kita melazimi menda kecik yang kita mampu buat demi meraih redhaNya.bermanis muka dengan saudara dan sahabat2 kita pum dikira kebaikan.tak mampu nak bersedekah dek biasiswa JPA pun hamper kekeringan..tak mengapa kita masih ada nikmat wajah yang indah.he.definisi indah terserah.hu.tapi selagi bibir leh menguntum senyum ikhlas masih merias wajah..mari..mari kita senyum seikhlasnya.tanda syukur nikmat wajah sempurna.alhamdulillah.tak diuji dengan cleft palate ke cleft lip ke strok ke.em.

Firman Allah yang bermaksud :

“ Tiada kebaikan dalam kebanyakan bisikan-bisikan kecuali bisikan daripada orang yang menyuruh(manusia) untuk bersedekah atau membuat kebaikan dan ketaatan atau memperbaiki hubungan antara manusia. Barangsiapa yang melakukan hal itu kerana mengharapkan keredhaan Allah, nescaya kelak Kami akan berikan padanya pahala yang besar.”


Surah Annisa’ : 114

Jauh benar menyimpang dari kisah air mutlak sy.hehe..btw, moga bermanfaat! Jadilah baik! Lillahitaala..


Air mutlak..suci lagi menyucikan..=) (mcm iklan safi lak..hee)

4 comments:

tariq ziad said...

ala kulli hal
jadilah mcm air mutlaaak~

aen_aisyah said...

em.anda mampu mengubahnya.hehe
air musta'mal@air musyammas@air mutlak?

Ahmad Firdaus Fuzai said...

Haa.. teringat zaman2 ngaji pondok dlu..Pasal air mutlak.

Duk bersila sampai cramp kaki.. berhimpit2 ngn budak2 pondok..

Nun duk di penjuru, ade peja.. * bile ingat2..best gk rupenye blajar pondok. hu~

aen_aisyah said...

pengalaman la tu sume.hu
mkin lma hdup mkin byk la pglman2 nye.pglman yg wat kte sume ag knal mkna hdup~