Jul 22, 2010

Salahkah salah?

Bismillahi walhamdulillah.

Baru pulang dari HOSHAS. Sebetulnya baru usai ‘present case’ dengan Mr. Ragu.

Alhamdulillah ‘ala kulli halin wani’mah. Tidak mahu komen banyak. Tapi ruang untuk perbaiki diri sangat luas. Yang salah perbetulkan. Yang betul terus dan perkemaskan. Yang tertinggal cukuplah sekali lain kali tidak lagi. Jadi lebih baik untuk kali seterusnya.





Saya mahu bercerita tentang buat salah. Hari ini. Mari bilang berapa kali kita buat salah.

Salah kunci jam jadi bangun lewat.

Salah makan pagi bihun yang pedas seharian sakit perut.

Salah sangka pada kawan hingga hati tidak senang.

Salah ambil history patient hingga salah diagnosis.

Salah diagnose patient lalu tersalah rawat.

Salah susun masa lantas tersepit untuk atur prioriti hidup.

Salah jangka situasi dan ia jadi makin teruk.

Salah… salah dan salah..

Untuk hari ini sahaja berapa ya salah yang dah kita buat. Jangan campur yang semalam atau dua hari lepas mahupun seminggu atau tahun lepas supaya tidak rasa depress yang keterlaluan.





Kenapa kita buat salah?
Kawan A menjawab. Sebab kita manusia. Manusia ciptaan Allah yang sempurna tapi ciptaan manusia tak pernah sempurna. Sesuatu yang tak sempurna punya kecenderungan untuk berbuat salah.

Puas hati kah dengan jawapan itu? Baiklah mari kita dengar jawapan kedua.

Kenapa kita buat salah?
Kawan B menjawab. Supaya kita tahu apa yang betul dan perbaiki diri.


Tanya lagi seorang kawan.

Kenapa kita buat salah?
Kawan C menjawab. Memang manusia ni buat salah.Sebab tu ada pahala dan dosa.Kalau tiada salah atas dunia ni tiadalah istilah dosa.

Tiga contoh jawapan di atas. Mungkin sama dengan jawapan kalian mungkin tidak. Silakan punya jawapan sendiri. Sangat dipersilakan. Tiada betul atau salah. Untuk kenapa itu, kita punya seribu jawapan. Mungkin lebih.

Kalau saya ditanya soalan itu pun. Mungkin lebih kurang juga jawapannya.

Kita adalah manusia. Yang seawal penciptaannya sebagai khalifah di muka bumi ini dipersoalkan oleh para malaikat.

“ Dan (ingatlah) ketika TuhanMU berfirman kepada para malaikat, “Aku hendak menjadikan khalifah di bumi.” Mereka berkata, “ Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?” Dia berfirman,” Sungguh, aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui. (2: 30)

Sekali diimbas ayat ini, manusia adalah bakal perosak bumi dan menumpahkan darah mana mungkin layak menjadi pemakmur dan penguasa dunia. Bukankah tumpahkan darah dan perosak itu sejenis keSALAHan?

Tapi Allah susulkan firmanNya. Allah mengetahui apa yang makhlukNya tidak ketahui.

Ciptaan Allah tidak pernah dan tidak akan sia-sia. Maka manusia yang secara fitrah akan berbuat salah ini juga bukan satu kesilapan.

Jadi mari kita terima kesalahan adalah sebahagian dalam hidup.

Buat salah tak salah. Tapi TERUS dalam keSALAHan itu yang salah.

Selepas buat salah dan kita sedar akan kesalahan tu mari kita muhasabah diri. Untuk kali seterusnya kita takkan ulangi lagi. Itu hikmahnya berbuat salah.





Pertama kali clerk patient dan present case mungkin masih sangat tak sempurna. Chief complaint tak tepat.History of presenting illness tak cukup elaborate. Tak cukup info nak rule out diagnosis.Terlupa nak tanya allegies. Terlupa itu ini. Physical examination pula tertinggal step la. Lupa nak palpate liver. Langsung tak ballot kidney.Salah posisi nak examine abdomen. Macam-macam lagi kesalahan. Katalah semua itu berakhir dengan teguran, nasihat dan sedikit marah-marah sayang. Untuk lain kali, pasti aka nada improvement. Ada penambahbaikan. Lebih tenang dan tersusun. Bukankah itu hikmahnya berbuat salah? Practices make perfect.





Semacam kehidupan ni. Berapa kali kita ada masalah dalam bergaul dengan kawan-kawan dan orang sekeliling? Banyak kali bukan? Pertama kali kita mungkin marah-marah dan melenting. Salahkan itu ini. Kali kedua hadap masalah yang seumpama itu mungkin sedikit berbeza pendekatannya. Kali ketiga dan keempat…..kali ke seratus.. ke seribu..seiring usia meningkat pendekatannya akan jadi berbeza. Dengan pengalaman buat salah pada awalnya buat kita lebih berhati-hati dan matang. Sebab itu selalunya pendekatan orang tua lebih berhikmah. Bersandar pada pengalaman. Pengalaman sentiasa betul tak cukup membantu. Tapi pengalaman buat salah selalu menjadi guru.




Mari kita ambil iktibar dari mutiara sabda baginda yang tercinta. Allahumma solli ‘ala muhammad~

Dari Anas r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda : Setiap orang melakukan dosa dan sebaik-baik orang yang melakukan dosa itu bertaubat. ( Hadith riwayat Tarmizi)

Kita semua bersalah dan salah kita bermacam. Tahap dan keseriusan. Tapi kita mesti kembali. Saya terutamanya. Muhasabah. Bertaubat. Perbaiki diri. Tidak ulangi. Ah, seringnya ku ulang2… tak mengapa. Kembalilah. Kembali semula. Muhasabah. Bertaubat. Perbaiki diri… Masih ulangi. Terus. Kembali ke cycle tadi. Sampai saat kita kembali padaNya. Moga husnul khotimah.ameen.

Rasulullah berpesan lagi.

Dari Barra’ Ibn ‘Azib r.a meriwayatkan bahawa Asulullah s.a.w bersabda: Apakah pendapat kamu tentang kegembiraan seorang lelaki yang kehilangan untanya yang terlepas dengan tali pengikatnya bersama barang-barang makanannya sedang dia masih dalam perjalanan di padang pasir berseorangan tiada makanan dan minuman. Kemudian dia mencari unta itu sehingga letih dan putus asa. Apabila dia melintasi sebatang pokok dia melihat tali pengikat unta tersangkut di sana dan mendapatkannya semula? Kami menjawab : Sudah pasti dia sangat gembira. Baginda s.a.w bersabda : (Dengarlah) Aku bersumpah dengan nama Allah, bahawa Allah lebih gembira dengan taubat seorang hambaNya dari lelaki yang gembira menemui untanya ini. ( HAdith riwayat Muslim)

Subhanallah. Allah sangat berkuasa untuk menghukum tetapi DIA pilih untuk mengampun. Kita wajarnya lebih lagi. Kita berbuat salah mari pilih untuk bertaubat. Mari pilih untuk kembali.

Kasih sayang Allah salurannya pelbagai. Kasih sayang DIA mungkin boleh keluar dari mulut teman rapat. Boleh juga dari mulut yang berbuat maksiat. Untuk menunggu orang yang menegur itu sempurna baru mahu ikut nasihatnya sampai bila-bila kita takkan berubah. kerna sebagaimana yang kita sepakati sebentar tadi, tiada manusia yang sempurna, bukan? Siapa pun yang berkata-kata, mungkin itu teguran dari DIA.






Allah kurniakan sukma kefasikan dan ketaqwaan.

Beruntung bagi yang menyucikannya

Merugi bagi yang mengotorinya.





Sekadar peringatan untuk yang membaca, penulis blog ini bukan malaikat. Dia juga manusia yang terdedah kepada kesalahan dan kecenderungan untuk menumpahkan darah atau merosakkan muka bumi ini tetapi mari doakan dia supaya jadi hamba Allah yang bertaqwa.Untuk segala salah silap penulis pada kalian mohon maaf sejujurnya.





Astaghfirullahal ‘azim 3x.


Saya, mari pilih untuk kembali! Mari pilih untuk introspeksi! Mari pilih untuk tak ulangi!