Jul 12, 2010

Cerita semut~

Pada zaman dahulu, ada 3 ekor semut yang bersahabat baik. Mereka bernama Emot A, Emot B dan Emot C. Ketiga-tiga semut itu bersahabat baik sehinggalah ada satu kejadian yang berlaku. Emot C mahu bermusafir ke luar daerah. Katanya mahu mencari ketenangan setelah hatinya gusar sekian waktu di tempat mereka membesar itu.

Emot A dan Emot B sangat bersedih hati kerana mereka akan ditinggalkan oleh Emot C. Walaupun telah dipujuk berkali-kali Emot C tetap berkeras mahu ke luar daerah meneruskan hasrat hatinya.

Emot B sangat kesal kerna menganggap Emot C sudah mula melupakan persahabatan mereka. Dia mula berhenti memujuk Emot C tetapi jauh di sudut hati dia mendoakan agar Emot C tidak meneruskan niatnya itu.

Satu malam Emot A tidak dapat tidur lena kerana memikirkan perihal Emot C. Dia memikirkan bagaimana keselamatan Emot C sepanjang perjalanan ke luar daerah itu.Selamatkah dia seekor diri tanpa teman. Sampai di luar daerah dengan siapa dia bakal menginap. Tidakkah hilang arah tuju nanti. Selamatkah dia. Emot A bingung. Lantas dia bangkit dan memohon doa.

“ Ya Allah, Kaulah yang Maha tahu atas sesuatu. Sekiranya pemergian sahabatku Emot C ke luar daerah bisa rungkai gusar hatinya dan itulah ketetapanMu yang terbaik buatnya permudahkanlah urusannya. Tetapi jika pemergian ini hanya ujian untuk Kau duga keyakinannya pada tanah dan persahabatan ini Kau kuatkanlah hatinya kurniakanlah dia hidayah moga dia tahu hakikat kebenaran itu. Moga dia juga tahu aq dan Emot B sangat bimbangkan dia…”

Emot A terlena selepas tulus berdoa.

Beberapa hari selepas itu, Emot C memanggil Emot A dan Emot B untuk memberitahu keputusan terakhirnya.

Keputusannya adalah ..................................


Serah pada yang membaca tuk habiskan.







Pengajaran :

1. Semut pun tahu berdoa. Jangan lupa untuk terus berdoa. Hati itu milikNya.
2. Perlu fikir banyak kali untuk tindakan yang libatkan bukan kita seorang.
3. Emot C, ramai yang sayang kamu! Moga kamu sayang pada diri sendiri jua~

1 comment:

mamawana said...

Dalam kehidupan kita kena berhijrah. Hijrah dari satu tempat ke daerah yg lebih baik, hijrah hati dan diri dari membuat dosa dan lalai ke tempat yg lebih mulia dan diredhai Illahi. Hmmm....tak gitu?