Jun 2, 2010

Dari ‘Ubadah bin Samit r.a meriwayatkan bahawa aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda di dalam sebuah hadith qudsi : Tuhanku (Allah) telah berfirman :

CintaKU wajib bagi mereka yang mencintai satu sama lain kerana Aku.
CintaKU wajib bagi orang-orang yang bersimpati antara satu sama lain kerana Aku
CintaKU wajib bagi orang-orang yang bertemu satu dengan yang lain kerana Aku
CintaKU wajib bagi orang-orang yang berbelanja ke atas satu sama lain kerana Aku
Dan mereka akan didudukkan di mimbar-mimbar Nur yang kerananya para anbiya’ dan siddiqin akan beriri hati pada mereka kerana darjat yang tinggi.
(HR Ibn Hibban)

Dalam riwayat yang lain dari ‘Ubadah bin Samit r.a katanya : CintaKu wajib bagi orang yang memelihara hubungan kerana Aku.
(HR Musnad Ahmad)

Dalam satu riwayat dari Muaz bin Jabal r.a katanya : CintaKu wajib bagi mereka yang duduk bersama kerana Aku.
( HR Muatta’ Imam Malik)

Dalam satu riwayat dari ‘Amr ibn Abas r.a dikatakan : CintaKu wajib bagi orang-orang yang bersahabat kerana Aku
(HR Tabrani dan Majma uzzawaid)



Mutiara hikmah ulama’..

“ Carilah 70 alasan untuk memaafkan sikap saudaramu.Jika hatimu masih tetap enggan menerimanya juga, maka kekerasan hatimu itu yang lebih patut disalahkan. ”





Maafkan aq kerna cinta tidak setulus dahulu

Maafkan aq kerna tidak selalu menunggu

Maafkan aq kerna kerna dada tidak selapangmu

Maafkan aq kerna mesra mendingin bak salju

Maafkan aq kerna kerna lelah dengan bisa lakumu

Maafkan aq kerna lama memendam hingga terlahir bibit dendam

Maafkan aq kerna kerna mata ini tak mampu lagi menghayati sisi indahmu

Maafkan aq kerna sering sahaja begitu mengikut acuan fikirmu

Maafkan aq kerna senyum tidak lagi harum

Maafkan aq kerna mahu tarik diri dari rasa hina ini

Maafkan aq kerna perlu waktu sebagaimana kamu

Maafkan aq…

Kian meresah hati ini

Menanti helai muka surat tuk kita kembali ikhlas

Memaafkan dan dimaafkan

Ku tunggu dari episod ke episod

Bab ke bab

Mohon dariMu ya Allah duhai pemegang hati

Ku redha andai di jilid terakhir usia ini

Tapi jangan ya Allah

Di hela nafas terakhir..

Aq ingin masih sayangi dia

Lebih dari dahulu..

Sungguh KAU lebih tahu~



~ Ya Allah.. sukar benar tuk kami wajibkan cintaMU pada kami... tuntunlah hati-hati ini ya Rahman Ya Rahim..

2 comments:

Aisyah Rosedi said...

experiencing that situation now..
a nice sharing!
thnx 4 sharing k.aisyah;)

mamawana said...

cantekkkk.......