May 19, 2010

Jasamu Dikenang =)

Bismillahi walhamdulillah

Seminggu ini saya rasa terlalu dekat dengan masa lalu. Barangkali sebab kerap menjenguk ke sekolah lama tuk rungkai rindu yang sering mendera.hu.

Alhamdulillah. Ahad 16 Mei 2010 kami bekas pelajar telah anjurkan program ‘Jasamu Dikenang’ di Maahad Muhammadi Lilbanat. Program ini sempena Hari Guru. Nak raikan semua guru MMP di samping sudah lama tak menziarah ke sekolah.




Dengan rahmatNya, walaupun hanya berahli jawatankuasakan 5 orang dan perancangan 3 hari Alhamdulillah..semuanya berjalan indah. Allah permudahkan usaha untuk lebih cintai cikgu2 yang sangat berjasa ini. Terima kasih tidak terhingga juga kepada Shafira, Ada, Hasanah, Fatin, AIna, Kak Aishah Fauzi,Norish dan semua yang terlibat secara langsung atau tidak. Moga Allah nilai usaha kalian semua.

Saya tidak jangka program jadi seindah ini.Perkiraan saya sederhana sahaja. Tapi rencana DIA sangat sempurna. Dengan MC nya nor AISHAH, ucapan bekas pelajar yang disampaikan oleh AISHAH fauzi. Dan deklamasi sajak oleh siti AISYAH Salahudin. Hu.sangat terkenang zaman itu. Dahulu sering juga saya mendeklamasi sajak dalam program2 tertentu. Kali ini berpeluang lagi. Terasa baru semalam saya tingkatan 5.hu. Saya pilih sajak Usman Awang yang tajuknya “ Guru Oh Guru”. Suka benar sajak ini. Mesej sarat. Bahasa tidak berat. Hebat!



Sewaktu kak Aishah Fauzi berucap mewakili bekas pelajar, saya kesan nafas dihela berat. Tiba2 beliau sebak waktu merakamkan penghargaan untuk cikgu2..wahh. ini kondisi yang syahdu nih. Mula ada cikgu2 yang tunduk dan mengesat mata. Saya pun tidak mampu menahan lama. Tapi sangat bersyukur dan juga berterima kasih pada kak Aishah yang membawa ‘mood’ program dengan bagus.Itu memang kepakaran dia sejak dahulu lagi. Huhu. Tidak rugi juga dia tangguhkan perjalanan balik ke KL pagi itu semata-mata ingin jumpa cikgu2.




Apapun, saya sangat bersyukur program ini berjalan lancar. Rasa meriah tengok wajah2 cikgu yang gembira. Wajah kawan2 yang seronok jumpa cikgu.hu. Suasana indah!! Alhamdulillah.



Mengolah ayat yang pernah dibaca. Jangan salahkan perpisahan salahkan tapi pertemuan sebab tanpa pertemuan takkan ada perpisahan.hu. Susah jugak tuh. Tapi tak mengapalah. Kerana ia adat. Kerana pertemuan dan perpisahan itu adat kita akur. Sunnatullah sebenarnya.

Tahap kemanisan dan keindahan sesuatu kenangan BERKADAR LANGSUNG dengan tahap kesakitan atau kerterderaan bila nak ingat kembali (waah.persamaan apakah ini?)betul tak? Kadang2 bila ingat kenangan pahit kita mungkin akan tersenyum sebab memikirkan betapa Allah kurnia kekuatan untuk langsung ke tangga hidup seterusnya. Tapi bila kenang sesuatu yang indah dan manis mungkin ia akan berteman air mata dan sesak dada. Kalau kita tak cukup menghargai, kita akan mula sesal betapa tidak kisahnya kita. Kalau pun cukup kita hargai waktu itu, syahdu bila sedar hakikat ia takkan berulang. Ibarat air sungai yang mengalir laju dan kita berdiri di tengah2 sungai. Kita hanya akan menjamah air itu SEKALI sahaja. Hanya SEKALI.

Tapi jangan jadi orang yang lemas dengan masa lalu. Lena dengan indah masa lalu hingga lupa yang ada hari ini perlu dicorak dengan warna iman supaya cantik direnjis redhaNya. Ada hari ini yang harus dilalui dengan tabah.Ada hari ini yang mesti dihadap walaupun tak cukup kuat. Ada HARI INI!

Itu baru hari-hari di dunia. Jangan lupai wahai diri kita punya alam satu lagi yakni DI SANA.. di sini tanah tempat berladang di sana tunggu hasil tuk dituai. Banyak yang ditanam inshaAllah banyak juga yang bakal dituai. Banyak yang baik-baik diamal. inshaAllah kan berat timbangan kebajikan..

Semacam ingin buat konklusinya begini. Hargailah masa yang ada SEKARANG. Sayangilah insan2 di sekeliling kita SEKARANG.Amallah apa sahaja kebaikan tuk tarik perhatianNya SEKARANG.Ciptalah yang indah2 itu SEKARANG.sebab SEKARANG akan pergi dengan pantas. Sangat pantas.

Dan waktu itu, MASA DEPAN sudah menjadi SEKARANG dan SEKARANG sudah jadi MASA LALU..tika itu JANGAN MENYESAL!

Hidup sekali. Mati sekali. Jadikan ia beerti. Moga redhaNya jua yang kita cari~

InshaAllah.

“ Demi masa. Sesungguhnya manusia di dalam kerugian..”


p/s :

1. Selamat Hari Lahir untuk kak Aishah Fauzi. Kamu antara insan hebat yang saya sayang.Moga diberkati dunia akhirat..=) Ukhuwwah fillah InshaAllah~

2. Selamat Hari Guru kepada semua cikgu2 yang dikasihi. Hanya Allah mampu balas semuanya, cikgu. Sayang cikgu2!!

3. Untuk kawan sekelas saya Sharifuddin yang baru kehilangan ayahandanya Sabtu lepas, moga kuat! Kita semua doakan agar roh allahyarham ditempatkan dalam kalangan yang beriman.. Alfatihah~

4. Saya, mari sentiasa ingat mati! Kerna ia pasti.


Wallahu a’lam.

3 comments:

Anonymous said...

my dear aisyah.. so sweet..so lovely.. tq dear.. tak tau mau ucap ape.. tq..luv u.. <3 ~ kak aishah fauzi

dak maahad gak :) said...

oo..x ajak pun :) kak aishah pun same...

aen_aisyah said...

kshah : hu.xyah ckp pe2..hehe.

dak maahad gak : huhu. asenye dah ajak sume orang..hu.tape2 next time inshaAllah kite wat ag besh..btw, sape ye?hu