Feb 24, 2009

hati dan 'hati'

“Hati- hati memandu ye..”
“ Sampai hati orang tu ragut nenek tadi..”
“Aku sakit hati betul la ngam budak tu..”
“ Paen geli hati betol dengar de wat lawak,”

Berikut antara dialog2 yang menggunakan perkataan hati.
Mari kita tengok lagu2 yang menggunakan perkataan hati..

Jaga lah hati jangan kau kotori
Jagalah hati lentera hidup ini.. (snada)

Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki
Kalau hati itu bersih….(hijjaz)


Dan sebagainya.

Semua maklum keperluan hati dan ‘hati’ dalam hidup seharian kan. Salah satu organ yang sangat2 penting.Sabda baginda juga ada menyatakan peranan ‘hati’.Baik ia baiklah seluruhnya.Rosak ia pincang lah seluruhnya..

HATI.Bukan sekadar site berlaku gluconeogenesis,glycolisis dan metabolism yang seumpama dengannya.tapi site n detoxify xenobiotics n eliminate bacteria dengan adanye Kuppfer cell jugak. ‘hati’. Bukan ruang untuk utuhkan iman dan kumpulkan helai2 kasih sayang semata tapi lombong untuk singkirkan hasad dengki dan benci.Hati yang inflammed due to viral infection or toxin akan menyebabkan jaundice dan beberapa komplikasi lain.

Tapi ‘hati’ yang rosak impaknya jauh lebih dahsyat.Lantaran maksiat, tambunan sifat mazmumah serta keingkaran terhadapNya bukan sekadar ‘jaundice’ pada diri sendiri tapi orang dan masyarakat sekeliling pun menderita berpunca dari seketul ‘hati’nya yang punah itu.

Sekadar mengingatkan diri sendiri dan kawan2.marilah kita sama2 menjaga kesihatan hati dan kesucian ‘hati’ moga nanti kita lebih tulus hati dengan Tuhan dan telus hati sesama insan.
Mari kita renung pesan Imam Ghazali ini..

Carilah hatimu di tiga tempat..
Temuilah hatimu sewaktu membaca Al-quran.tetapi jika tidak kau temui,carilah hatimu saat mengerjakan solat..Jika tidak kau temui juga kau carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati.
Jika tidak jua kau temui, maka berdoalah pada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati….”

Ya Muqallibal qulub..thabbit qulubana ‘ala dinika wa ‘ala tho’atik..ameen..

No comments: