May 13, 2008

Salam.chat2 semua arapnya.
Arini cerah je.Alhamdulillah.dop sorang2 ni teringat ummi ayah kat rumah.huhu.
tetibe rasa nak kongsi sumthing arini.em..
Kecuali adam dan hawa semua orang punya ibu,kan? dan kebanyakan dari kita sangat menghargai keberadaan ibu ayah disisi kita dlm meneruskan kehidupan ni.
semalam saya terdengar radio ikim ( on the way anta adik ke matrik kuala pilah ). rasanya deejay ust zamri zainal abidin.tentang falsafah hidup yang diajar oleh mak yang kita ingat sampai sekarang. saya tak sempat mendengar sampai abes sebab abang saya nak elakkan berlakunya "ribut taufan" dalam kereta memandangkan ada org nak kena tinggal sekejap lagi kat pilah.hu.
tapi tibe2 saya terfikir..apa ya yang saya pegang selama ini?apa ya yang ummi pesan kat saya selama da dekat 21 tahun hidup dlm dunia luas ni?hmmm...apa ya yang nasihat yang ibu kalian yang paling berbekas di hati?

dan saya teringat waktu nak exam sem 2 tamhidi dulu.biasalah nak exam sindrom ayesha (yus,ina,mira,rai n nija da senyum nampaknya=) pun mulalah...saya borak2 ngan ummi cam biasa.tp makin lama makin dalam makna setiap ayat dia..saya lebih banyak diam dan mendengar dari bercakap( heh.slalunya ummi terpaksa banyak dengar sebab anaknya yang sorang ni sangat suka bercakap..hu) dan sampai satu ayat saya jadi sebak..lama saya terdiam..

" hidup ni aen mace make dughiye..sedap meme sedap.tapi nak bukak luar de dughi..tak mmolek gax luko tange tu..bila da bukak,isi mgkin molek mgkin dop.kalu molek alhamdulillah.kalu mace keno "ppulah ghibot"?? pastu nak make isi die,make skit tak puah,saloh make banyok panah plop bade nati..pah lepah make tange plop cema..saloh xkontrol abih keno baju..supo la hidop pum,.ujian meme tokleh lari.ado ko dughiye takdop dughi? kito tok taw maso depe kito.aen blaja la molek.buleh jd doktor ummi..ambek hidop ni sederhano jah.supo hop nabi sughoh.."

[ "hidup ni aen macam makan durian.sedap memang sedap tapi kat luar de duri.tak hati2 luka tangan tu.bila da bukak,isi mungkin elok mungkin tak.lau elok alhamdulillah.lau tak??pastu nak makan isi durian tu,lau makan sket tak puas tapi lau terlebih makan badan lak yang menanggungnya.pas tu lepas makan tangan lak yang comot.lau tak kawal kotor lak baju.sama la hidup ni.memang tak blh lari dari ujian?ada tak durian yang tak de duri?kita tak taw masa depan kita.aen belajar la leklok.nanti jadi doktor ummi.hidup sederhana.mcm yang nabi suruh..."]

em...speechless.huh.itula ummi..proud 2 hav mum like u!! n proud to b ur daughter....
kita kadang2 tak sedar bahwa sekeliling kita da nikmat yang sangat byk.salah satunya nikmat mempunyai ibu..Allah dah percikkan sifat kasih sayang dlm naluri ibu.tak terkecuali ayah..(hu.marah ayah nanti..aen pum sayang ayah gax=)

jd khulasahnye..meh la sama2 kita bersyukur atas nikmat memiliki ibu ni dan berdoa untuk kesejahteraan beliau dunia akhirat..( doa anak soleh antara amalan yang takan putus,kan? )
tak semua diberi peluang untuk berbakti dan wajarlah kita yang diberi peluang ni berbakti..kan??syukur pada Allah,berterima kasih pada ibu.

~allahumaghfir lana zunubana waliwalidayya war ham huma kama rabbayana sighara...ameen..

p/s : selamat hari ibu kepada semua insan yang bergelar ibu....

8 comments:

pulasan007 said...

tp mmg sedap kn durian?

Izzati Ishak said...

Ibu dan ayah: dipercikkan sifat Al-wahhab Allah;memberi tanpa meminta balasan...

Cinta seorang ibu kpd anak:cinta tanpa syarat..

Faiz Shukri said...

Sebab tu kita kena hargai ibu..sementara diorang masih ada. bukan semua org dikurniakan nikmat ibu oleh Allah..ada yang tak sempat kenal pun ibu dia..sebab meninggal masa lahirkn dia.. jadi, utk kita semua, hargailah ibu kita :]

pulasan007 said...

mcm mane ngn durian?

aen_aisyah said...

em.tol la yang sume ckp kat atas tu..hargaila ibu..
hargailah durian gax..hu

Anonymous said...

suko denga ayat umi kak Aen
kias yg bermakna n dlm..
no wonder,
ayat kak Aen pom..
tq sis!

mAtTpEeT said...

it took me quite a while to undrstd those words of ur ummi (kelantanese accent. am i ryte?) tp, mmg satu analogi yg sgt2 menarik. cud be a nice quote though :)

aen_aisyah said...

huhu.em.nice quote from nice ummi=)