May 3, 2011

Adik & Al-quran

Bismillahi walhamdulillah.

Beberapa hari lepas kot, sambil minum air teh, tangan ringan menekan remote control. TV9 jadi pilihan. Rupanya rancangan Adik &Al quran jam 7.30 malam. Hu. Rancangan yang sangat bagus macam ni waktunya pula tak berapa sesuai. Alangkah bagusnya adik &al Quran ni disiarkan lebih awal. Jam 7.30 malam, adik2 dan kakak adik mahu solat maghrib. Tak ramai yang boleh tonton rancangan yang sangat bermanfaat tu. Mungkin juga boleh diperawalkan ke jam 5.30 petang? Owh, cerita "Nikita" …. Itu lebih penting. Mungkin. Hmm.

Mari kongsi. Ustaz Zamri dan adik2 baca ayat dari surah Al Baqarah. Antaranya ayat 153 dan 154.

" Wahai orang-orang yang beriman ! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah bersama orang yang sabar. Dan janganlah kamu mengatakan orang-orang yang terbunuh di jalan Alllah(mereka) telah mati. Sebenarnya (mereka) hidup tetapi kamu tidak menyedarinya." (2: 153-154)


Setiap saat kita butuhkan pertolongan Allah. Saat lapang dan senang. Apatah lagi di waktu sempit dan perit. Formula yang Allah beri cantik sungguh. SABAR dan SOLAT.

Kata ustaz lagi. SABAR itu ada 3 bahagian.

1. Sabar mentaati perintah Allah
2. Sabar menjauhi larangan Allah
3. Sabar ketika ditimpa musibah

1. Sabar mentaati perintah Allah

Sabar dalam mengerjakan solat. Solat yang sempurna itu dmulai dengan wudhu' yang sempurna dan di awal waktu. Lebih afdhal solat berjemaah. Bagi kita hamba yang iman senipis kulit bawang ini sukar juga untuk istiqamah dalam mentaati suruhan Allah. Lebih mudah untuk istiqamah mengadap laptop dan melayan facebook. Atau mengadap TV melayan sinetron Indonesia seterusnya istiqamah di depan TV dengan telenovela seterusnya dan seterusnya sehingga menangkap waktu solat di ekornya sahaja.

Sabarkah kita dalam solat?
Sabarkah kita dalam menyeru manusia ke arah kebaikan?
Sabarkah kita dalam menyahut seruan jihad?
Sabarkah kita dalam berlapar dahaga kerana puasa lillahi taala?
Sabarkah kita dalam melaksanakan hukum Allah?
Sabarkah kita?

2. Sabar menjauhi larangan Allah

Ini lagi sukar. Kerna kita sering bertuhan nafsu dan nafsu menjerumus kita ke arah kejahatan.

Sabarkah kita dalam menolak rasuah?
Sabarkah kita untuk tidak menyebar fitnah kepada orang yang tak bersalah?
Sabarkah kita dalam menjauhi kezaliman pada rakyat jelata?
Sabarkah kita dalam menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan?
Sabarkah kita dalam meminggiri rasa cinta dunia yang membuak-buak?
Sabarkah kita?

3. Sabar ketika ditimpa musibah

Teringat kata seorang sahabat yang diulang oleh ustaz Zamri tentang mafhum satu hadith. Sabar itu pada waktu pertama kali saat ditimpa musibah. Jika sabar di waktu itulah yang dikira hasanah yakni kebaikan. Tapi kita selalunya, saya terlebih utama, saat terhantuk itulah mulut cepat melepas keluh. Saat rebah itulah yang meratap-ratap. Sungguh, lemah yang bernama hamba ini. Padahal saat itulah Allah menilai hamba DIA yang manakah betul benar memaknakan rukun iman ke-6 yakni beriman pada qada' dan qadar yang ditentukanNYa.

Siapakah yang benar-benar bersabar dan redha lalu hati dan lidah tegar mengulang-ulang " Innalillah wa inna ilaihi rooji'un".

Siapakah hambaNya yang mengiringi musibah dengan sabar dan solat?

Padahal itulah waktunya kita sedang dinilai. Dan kita? Sia-siakan penilaian itu dengan menunjukkan kita hanya hebat berkata-kata tapi culas menghayati dan memaknainya.

Sabarkah kita dalam menghadapi ujian sakit demam? Pastinya tidak setanding dengan sakitnya Nabi Ayub.
Sabarkah kita dalam menghadapi gagal peperiksaan?
Sabarkah kita dalam diuji perasaan?
Sabarkah kita bila diuji gugatnya harta dan wang ?
Sabarkah kita?


Seorang ustaz pernah cakap.Kita selalu dengar orang cakap. Kita usaha ikhtiar dulu lepas tu kita baliklah kepada Allah. Sekali imbas ayat ini tiada cacat cela. Tapi bila diteliti kembali. Wajarnya begini. Semua urusan kita serahkan pada Allah. Kita susulkan dengan usaha ikhtiar yang tidak putus. Barulah kena gayanya meletakkan Allah yang pertama dan utama dalam urusan kita. InshaAllah.

Pesanan di atas untuk saya terutama. Moga ada manfaatnya pada yang membaca.

Selagi masih ada peluang, Mari jadi hamba yang lebih baik! Mari!!





Allahumma solli 'ala muhammad.

p/s : Untuk sahabatku yang diuji, moga sabarmu dikira hasanah dan di sisiNYA ganjaran Allah yang besar. Ameen.

Wallahua'lam~

No comments: