Jun 7, 2009

wah.esok dah mula sekolah~


Bismillahirrahmanirrahim..

em.sihat dan tenang semuanya ya?moga begitu selalu.hu.

wah.tiba2 sy rasa masa sangat cepat berlalu.sy dah pun habiskan 39 hari bercuti dengan seronoknya.seronok?mungkin=). dan esok kembali.alhamdulillah.kembali ke fakulti yang sama tapi dewan kuliah yang berbeza.ibn sina Lecture hall.untuk tahun 3 yang semestinya lebih banyak dugaan berbanding 2 tahun yang dah pun berlalu..sering juga mencongak2 tahun. kerana totalnya 6 tahun.wah.masih 4 tahun untuk habiskannya.em.moga tahun2 ini dan akan datang berlalu dengan indah.definisi indah yang sangat variasi untuk berbezanya individu.

ada satu hari tu, saya berbual dengan cikgu sekolah lama saya.dia bertanyakan pengajian sekarang.he.saya pun ada mengeluh lambatnya nak habis belajar.hehe.dah agak akan dapat sesi motivasi percuma.saya rindu tapi. mengolah ayat beliau. grad bukan kayu ukur untuk kita boleh berhenti belajar.belajar adalah untuk seumur hidup.ada hadith baginda.utlubul ilm minal mahdi ilal lahd~tuntutlah ilmu dari buaian ke liang lahad. belajar tu kebajikan dan lebih indah diniatkan keranaNya.setiap langkah ada nilaianya. dikira syahid seandai meninggal dalam tempoh menuntut ilmu.jadi lebih lama kita belajar lebih lama kita dalam lingkungan rahmatNYA.apa sahaja ilmu yang DIA redha.

Lantas bersyukur kerana dikurnia peluang untuk belajar. masih ada di luar sana yang ingin tapi tidak berpeluang dan berkesempitan.betapa saya mengkhianati nikmat ini jika tidak memanfaatkannya. semakin sedar bahawa saya diberi peluang untuk membuat lebih banyak kebajikan dalam hidup yang singkat. sebenarnya milik kita adalah apa yang kita beri dan kongsi. sebenarnya not biru, hijau atau merah mahupun biru kundang dalam purse hijau BUM saya bukanlah milik saya.Ia akan jadi milik saya bila ia diguna mengikut syariat. contoh mudah ke tabung masjid beserta ikhlas. maka pahala yang dijanjiNYA itu memang akan menjadi milik saya. tapi selagi ia dalam purse tu mungkin hilang mungkin juga akan ke shopping complex untuk berhabisan tanpa kawalan.sebegitu sahaja. ia belum tentu milik saya. rahmat Allah bagi orang yang memperuntukkan hartanya untuk infaq dan dibelanja ke jalanNYA.

Sama seperti masa.

Ia bukan milik saya.sesaat pun bukan. tapi ia akan jadi 'milik' saya seusai saya menggunakan masa itu sebagaimana disabda baginda dan difirmankanNYA. maka dengan belajar dengan ikhlas keranaNYA adalah salah satu cara jika saya ingin masa itu menjadi 'milik' saya.balasanNya jika tidak di sini mungkin di sana. paling utama redhaNYA dalam tiap langkah hidup yang sangat fana ini.moga saya yang sering leka sedar bahawa masa itu beserta dengannya amanah dan tanggungjawab yang bakal disoal. Astaghfirullah..

sukar itu indah bila pergantungan utuh pada Allah.

lelah itu indah bila tiap hela nafas berhembus kerana Allah.

'ya Allah,aku hamba yang lemah ini dambakan hati yang kuat untuk menempuh hari-hari yang mendatang..'

buat sahabat2 year 3 yg disayangi, selamat kembali. kita akan bersungguh lagi bersama2. moga bukan untuk periksa di hujung semester dua semata tapi dana untuk dunia yang kekal selamanya. chayok2!ijtahid!

~ hidup ini hanya sekali.jadikan ia bermakna. mati itu juga sekali. berusahalah moga dalam redhaNYA..

3 comments:

lyanna said...

6 tahun x lama..

pejam celik daa tiga thn saya kt cni-tggl 3 lgi..

belajar medik seronok-tp xm memnatkn-hee

slmt ke sek0lah

sy xm pharma 9 n 10 june

pray 4 me-pray 4 us here

*last wrtten ppr-tnggal oral pulak pasni*

wa!

ina.eyenul.rai said...

kak,..
biru kundang 2 same x dgn malin kundang???
heee~

syassakii said...

ya, mari kita semua sapu markah distinction