Jan 29, 2008

Ujian..Ujian..Dugaan....

Dalam hidup ni, ujian adalah perkataan memang tak dapat nak dipisahkan. Berbezanya ujian dengan berbezanya orang. Terkadang kita rasa sangat terbeban dengan keberadaan ujian yang menyerabutkan pemikiran walau hakikatnya Allah hanya menguji mengikut kemampuan kita..

Sesekali merenung masalah dan ujian yang menimpa sahabat terdekat, Saya sangat rasa betapa saya terlalu kerdil dalam dunia ni untuk menghadapi ujian yang tidak seberat mereka..Hanya sekadar sekadar sahaja ( kerana saya tidak setabah dan sekuat mereka….)..tapi..mereka..Ada yang diuji kehilangan ibu @ ayah tercinta. Ada diuji gagal mencapai apa yang dicita, kecewa kerana tersilap memilih antara dua…dan sebagainya..

Saya melihat ujian sebagai api..Jika boleh diibaratkan sebagai api..Api boleh mengeraskan telur mentah..namun mampu jua mencairkan mentega yang keras…

Ujian boleh membuat seorang lebih tabah tapi ujian jua boleh membuat kita rebah..lelah..berserah..pasrah..bergantung bagaimana kita mengambil ujian itu sebagai satu yang wajib hidup kita.dan kita perlu mengakui bahawa ada makhluk Allah yang lain diuji dengan ujian yang lebih hebat dari kita..

Suka saya berkongsi ayat ni..sakit dan pedih kita berjalan tanpa kaki..Kenanglah masih ada yang lebih sakit dan pedih berjalan tanpa kasut..

Orang kata bersusah dahulu bersenang kemudian..hujan dahulu barulah indah pelangi petang..kan?? midsem dulu baru final exam kan?? Kan?? Kan??? huhu…midsem exam around da corner..huhu..dugaan..go go goal!!

InshaAllah..Sama-sama kita lebih kuat dan positif melihat ujian dalam kehidupan..
Wallahu ‘alam..

No comments: